Już za kilka dni 44 Edycja Rajdu “Cieszyńska Barbórka”


Warning: trim() expects parameter 1 to be string, array given in /home/nowarajdowka/ftp/wp/wp/wp-content/plugins/wp-embed-facebook/inc/Helpers.php on line 22

Już tylko kilka dni dzieli nas od startu kolejnej edycji tego kultowego rajdu, którym bez wątpienia jest Cieszyńska Barbórka. Tym razem organizator A.K. Cieszyński, również stanął na wysokości zadania i przygotował dla nas bardzo dobrą imprezę. Organizatorzy w tym roku nie poprzestali tylko na powielaniu tego co widzieliśmy w latach ubiegłych ale poszli o wiele, wiele dalej.

Trzeba przyznać że mile nas zaskoczyli i za to im serdecznie dziękujemy oraz  życzymy, by wszystko przebiegło tak jak sobie zaplanowali. Wspomnieć należy że w tym roku organizator przygotował takie wisienki na torcie jak wieczorny prolog ulicami miasta, czy też przekaz wideo na żywo za pośrednictwem Race Live TV.  Do kibiców jak zwykle apelujemy o rozsądek i zachowanie wszelkich zasad bezpieczeństwa, by tym samym podziękować organizatorom za ogrom pracy który włożyli w przygotowanie tego rajdu. Ja osobiście będę trzymał kciuki za ……EDIT…. Oczywiście bardzo chętnie też zobaczę wszystkich startujących i walczących o to cenne trofeum, którym bez wątpienia jest najwyższy stopień podium Cieszyńskiej Barbórki.

Tak jak pisałem powyżej, organizator w tym roku zaskakuje nas nowościami i dołożył wszelkich starań, by był to kolejny niezapomniany rajd. W tym roku będąc czy to na jednym z odcinków, czy też na domowej kanapie, będziemy mieli możliwość zobaczyć na żywo,to co dzieje się na trasie rajdu. Wszystko  za sprawą Race Live TV,  które będzie prowadzić przekaz na żywo, okraszony wywiadami i komentarzem, tak jak miało to miejsce np podczas tegorocznego Rajdu Wisły. Cały przekaz dostępny będzie pod adresem:

 https://www.facebook.com/RaceLiveTv/

Jako jeden z członków ekipy Race Live TV gorąco zachęcam do śledzenia transmisji. Osobiście życzę wszystkim udanej rajdowej imprezy a poniżej publikuję kilka podstawowych informacji o rajdzie. Pozdrawiam i do zobaczenia w Cieszynie oraz na wizji.

Robert Durczok – rajdowka.pl

Info

W piątek i sobotę (23-24 listopada) na zamkniętych i zabezpieczonych drogach Cieszyna będą rywalizować rajdowcy zgłoszeni do 44. edycji Cieszyńskiej Barbórki. Organizator zawodów – Automobilklub Cieszyński – przygotował siedem odcinków specjalnych o łącznej długości 45,6 km. Wśród nich jest zupełna nowość – widowiskowy oes Noszak. Na jego trasę, wytyczoną na terenie Browaru Zamkowego w Cieszynie i ulicach miasta, kierowcy i piloci ruszą w piątkowy wieczór – po uroczystym starcie na cieszyńskim Wzgórzu Zamkowym.

 

Rozpoczęcie 44. edycji Cieszyńskiej Barbórki zaplanowano na godzinę 19:20 na zamku, na którym w czasach Piastów panował Przemysław I Noszak – uznawany za najwybitniejszego władcę księstwa cieszyńskiego. Właśnie od księcia cieszyńskiego swoją nazwę wzięły cenione piwo produkowane w Browarze Zamkowym w Cieszynie, a także pierwszy odcinek specjalny tegorocznej „Cieszynki”, do którego zawodnicy ruszą już kilka minut po ceremonii startu. Automobilklub Cieszyński przygotował trasę prologu tak, by była atrakcyjna dla kibiców i jednocześnie jak najmniej uciążliwa dla mieszkańców miasta. Z jednego z punktów kibica, zlokalizowanego przy ulicy Dojazdowej, będzie można zobaczyć zarówno zjazd serpentynami z terenu zamku i browaru, a także widowiskowe ewolucje wokół beczek na pobliskim parkingu.

W sobotę, 24 listopada rywalizacja przeniesie się na cenione przez zawodników, asfaltowe trasy powiatu cieszyńskiego. Rajdowe samochody w akcji będzie można zobaczyć na terenie Ustronia, gdzie rozegrany zostanie odcinek specjalny Renault Wektor o długości 7 km. Kierowcy i piloci będą się ścigać także w miejscowościach Kiczyce oraz Pierściec, gdzie wytyczono nieco dłuższy, blisko 8-kilometrowy oes VAG-Expert. Każdy z sobotnich odcinków specjalnych będzie pokonywany trzykrotnie. Oprócz zawodników walczących o punkty w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Śląska, na trasach Cieszyńskiej Barbórki zmierzą się także załogi rozpoczynające swoją rajdową drogę. Dla kierowców i pilotów bez licencji przygotowano Super KJS, czyli zawody, w ramach których do pokonania będą skrócone o połowę warianty oesów Renault Wektor oraz VAG-Expert.

Tegoroczna edycja Cieszyńskiej Barbórki zakończy się ceremonią mety na rynku w Cieszynie. Pierwsze rajdówki pojawią się tam w sobotę, około 15:30. 

Lista zgłoszeń RO

Lista zgłoszeń SKJS

Radomir Motyl, dyrektor 44. Rajdu Cieszyńska Barbórka:
– Na Śląsku Cieszyńskim mamy świetne asfaltowe trasy, na których można rozgrywać wymagające i widowiskowe odcinki specjalne. Pracowaliśmy jednak nad tym, by w tym roku przybliżyć rajdową rywalizację także mieszkańcom miasta, z którego pochodzi nasz Automobilklub. Jest mi zatem niezmiernie miło zaprosić wszystkich na piątkowy prolog w Cieszynie, czyli odcinek specjalny Noszak. Współpracując z Browarem Zamkowym przygotowaliśmy go tak, by był emocjonującym widowiskiem, które będzie można bezpiecznie oglądać. Liczymy na to, że kibice licznie pojawią się nie tylko przy trasach odcinków specjalnych, lecz także na starcie i mecie tegorocznej „Cieszynki”.

 

A tak na kultową już Cieszyńską Barbórkę zaprasza trzykrotny Mistrz Europy w Rajdach Samochodowych, który jak sam przyznaje na tym rajdzie …. , zresztą zobaczcie sami.

 

 

Harmonogram 44. Rajdu Cieszyńska Barbórka – 6. rundy Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska 2018

Piątek, 23 listopada:

19:15 – ceremonia startu (Zamek w Cieszynie)

19:30 – OS 1: Noszak (1,3 km)

Sobota, 24 listopada:

7:35 – serwis A: 15 min. (Ustroń, parking Kolei Linowej Czantoria)

8:08 – OS 2: Renault Wektor (7 km)

8:39 – OS 3: VAG-Expert (7,82 km)

9:59 – serwis B: 30 min. (Ustroń, parking Kolei Linowej Czantoria)

10:47 – OS 4: Renault Wektor (7 km)

11:18 – OS 5: VAG-Expert (7,82 km)

12:48 – serwis B: 30 min. (Ustroń, parking Kolei Linowej Czantoria)

13:26 – OS 6: Renault Wektor (7 km)

13:57 – OS 7: VAG-Expert (7,82 km)

15:20 – ceremonia mety (Rynek, Cieszyn)

 

Trochę historii Cieszyńskiej Barbórki.

W 1971 r. grupa pasjonatów motoryzacji założyła w Cieszynie Delegaturę Automobilklubu Śląskiego. Choć na pełną samodzielność jako Automobilklub Cieszyński musieli czekać do 1976 r., już w 1972 r. roku zorganizowali pierwszy rajd Barbórki Cieszyńskiej. Od tego czasu odbyły się 42 edycje tej imprezy.

Rok temu po zaciętej walce na oesach, rajd zakończył się oto takimi wynikami :

43. RAJD CIESZYŃSKA BARBÓRKA

1. Tomasz Zbroja/Piotr Kokoszka – Renault Clio 33.17,9
2. Piotr Baran/Michał Paciej – Honda Civic +5,4
3. Gracjan Grela/Marta Momot – Honda Civic +25,6
4. Kamil Makuchowski/Wojciech Habuda – Honda Civic +28,0
5. Damian Kostka/Paweł Pochroń – Honda Civic +40,0
6. Michał Różycki/Paweł Słaboń – Honda Civic +47,8
7. Tomasz Marek/Grzegorz Szczęsny – Honda Civic +1.22,5
8. Tomasz Mrzygłód/Maciej Trela – Honda Civic +1.47,1
9. Mateusz Bojanowski/Andrzej Ksyt – Honda Civic Type-R +2.00,1
10. Jerzy Smagała/Konrad Giergiel – Honda Civic +2.06,7

 

Zwycięzcy Rajdu Cieszyńskiej Barbórki w latach ubiegłych :

2017   Zbroja/Kokoszka (Renault Clio)
2016   Bolek/Gaś (Renault Clio Sport)
2015   Lesiak/Biernot (Honda Civic Type-R)
2014   Halicki/Tkacz (Abarth 500 R3T)
2013   Mularczyk/Pochroń (Citroen C2 R2)
2012   Kubat/Bębenek (Honda Civic Type-R)
2011   Tomaszczyk/Włoch (Honda Civic VTi)
2010  Nowocień/Jakubowski ( Civic Type-R)
2009  nie odbył się
2008  Szebla/Grudziński (Peugeot 106)
2007  Gielata/Hundla (Fiat Punto S2000)
2006  nie odbył się
2005  Wysocki/Kluziński (Peugeot 306 S16)
2004  Nivette/Jastrzębski (Opel Astra OPC)
2003  Hańderek/Żelazko (Skoda Felicia )
2002  Oleksowicz/Obrębowski (VW Polo GTI)
2001  Bębenek/Baran ( Lancer Evo VI)
2000  Sztuka/Cieślar (Lancer Evo VI)
1999  Kuchar/Szczepaniak (VW Golf Kit Car)
1998  Pineles/Horniacek ( Lancer Evo IV)
1997  Kuzaj/Skorupa (Lancer Evo III)
1996  Kuzaj/Mroczkowski (Lancer Evo III)
1995  Baniowski/Burkat (Nissan Sunny GTI-R)
1994  Pineles/Pineles (Opel Astra GSi)
1993  Nosalik/Szafrański (Audi 90 Quattro)
1992  Doskocz/Zemlińska (Peugeot 309 GTI)
1991  nie odbył się
1990  Doskocz/Górski (FSO Polonez 1600)
1989  Gryczyński/Rak (FSO Polonez 1600)
1988  Gryczyński/Rak (FSO Polonez 1600)
1987  Doskocz/Górski (FSO 1300)
1986  Smolarczyk/Prokulewicz (Fiat 126p)
1985  Kapitan/Bujok (Fiat 125p 1500)
1984  Witoszek/Baranowski (Fiat 126p)
1983  Burkacki/Borowiec (Fiat 126p)
1982  Czapka/Witoszek (Trabant 601)
1981  nie odbył się
1980  Caputa/Bujak (Fiat 126p)
1979  Koniecki/Ciupa (Łada 2105)
1978  Przemyk/Witek (Fiat 126p)
1977  Polak/Jabłoński (Fiat 126p)
1976  Bielowski/Kamraus (Fiat 125p 1300)
1975  Swider/Krystkiewicz (Fiat 127p)
1974  Swider/Krystkiewicz (Fiat 127p)
1973  Rysak/Kozanowski (Fiat 125p 1500)
1972  Fober/Fober (Fiat 125p 1500)

 

 Bezpieczeństwo 

Vademecum kibica

Sporty motorowe wbrew pozorom są co raz bardziej popularne. W związku z tym na organizatorów spada jeszcze większa odpowiedzialność za bezpieczeństwo na rajdzie. Jednak miejmy wszyscy świadomość, że współpraca w tym zakresie zarówno służb zabezpieczenia jaki i kibiców przyniesie pożądany skutek.

Organizator dba o bezpieczeństwo wygradzając miejsca szczególnie niebezpieczne, bezpośrednio nadzorując je. Jednak liczymy nasi Drodzy Kibice, że wykażecie się samodyscypliną i wszyscy wrócimy z rajdu zadowoleni. Tematyka rajdowa jest Wam zapewne dobrze znana aczkolwiek nie zaszkodzi przypomnieć parę istotnych rzeczy. Wszyscy obecni na trasie są zobowiązani do przestrzegania poleceń organizatorów, policji oraz służb porządkowych. Na każdym rajdzie wyznaczone są samochody z organizatorami, którzy przejeżdżając trasę zwracają baczną uwagę na rozmieszczenie i zachowanie publiczności. I tak:

  • 90 minut przed zawodnikami przejeżdża pierwszy radiowóz policyjny a po kwadransie następny.
  • 60 minut przed startem przejeżdża radiowóz organizatora oznaczony literą „C”.
  • 45 minut przed startem przejeżdża samochód oznaczony literą „B”.
  • 30 minut przed startem przejeżdża samochód oznaczony literą „A”.
  • 20, 15 i 10 minut przed pierwszym zawodnikiem przejeżdżają samochody oznaczone „000”, „00” i „0”

Pomiędzy wymienionymi wyżej samochodami po trasie rajdu przemieszczać się będą osoby wyznaczone przez GKSS PZM. Są to delegat ds. bezpieczeństwa zawodników i obserwator, a ich zadaniem jest kontrola przebiegu rajdu. W przypadku wątpliwości delegata co do bezpieczeństwa publiczności lub zawodników, dany odcinek specjalny zostanie odwołany. Wątpliwości mogą dotyczyć niewłaściwego wyboru miejsca przez publiczność lub niepodporządkowanie się przez nich zaleceniom organizatora lub służb zabezpieczenia. Dlatego apelujemy do publiczności by nie dopuścić przez osoby nieodpowiedzialne do zepsucia ciekawego widowiska sportowego, jakim jest rajd samochodowy.

 

 

10 Przykazań kibica rajdowego

  1. Nie rzucaj na drogę przedmiotów (kamieni, butelek, desek, gałęzi) mogących zagrozić bezpieczeństwu kierowców i kibiców.
  2. W trakcie obserwowania rajdu nie pij alkoholu, który powoduje opóźnienie reakcji.
  3. Nie przebiegaj drogi przed jadącymi samochodami, pojazd poruszający się z prędkością 90 km/h potrzebuje w przypadku suchej nawierzchni co najmniej 40 m na zatrzymanie się. Samochody rajdowe niektóre odcinki pokonują z prędkością 200 km/h.
  4. Nie zajmuj miejsc obserwacyjnych na zewnętrznej stronie zakrętu oraz stronie wewnętrznej przy wyjściu z tego zakrętu.
  5. Nie pozostawiaj bez opieki dzieci.
  6. Nie zatrzymuj samochodu na trasie rajdu.
  7. Nie zasłaniaj tablic informacyjnych organizatora rajdu.
  8. Nie zajmuj miejsc obserwacyjnych uniemożliwiających ucieczkę przed pojazdem, który wpadł w poślizg np. przy przydrożnych drzewach.
  9. Nie zapominaj zabrać z domu gwizdka. To nie żart, we współczesnym sporcie samochodowym biorą udział pojazdy z silnikami pracującymi bardzo cicho, gdy zauważysz taki pojazd użyj tego gwizdka, by ostrzec innych kibiców.
  10. Nie pozostawiaj bez ochrony zwierząt domowych, ich gwałtowne wtargnięcie może spowodować zagrożenie bezpieczeństwa zawodników i kibiców.

Patronat honorowy nad 44. edycją Rajdu Barbórka Cieszyńska objął Marszałek Województwa Śląskiego, a także Starosta Cieszyński oraz Burmistrzowie Cieszyna, Skoczowa oraz Ustronia. Głównymi sponsorami zawodów są firmy AC Pokale, Browar Zamkowy, Renault Wektor oraz VAG-Expert. Do grona sponsorów imprezy należą również, ProperLak, Mirco, Trio Ubezpieczenia, Maxioun, Inżbud, Energetyka Cieszyn. Partnerami finałowej rundy RSMŚl 2018 są Kolej Linowa Czantoria, MZD Cieszyn, Zamek Cieszyn, Wodociągi Ziemi Cieszyńskiej oraz Grand. Patronat medialny nad imprezą objęli: Dziennik Zachodni, naszemiasto.pl, Radio Bielsko, TVP 3 Katowice, a także portale: Autoklub.pl, Rajdy24.pl, OX.pl oraz ViFI.pl i RaceTV.pl. Organizatorem zawodów jest Automobilklub Cieszyński.

 

Partnerzy

Patronat honorowy

Główni sponsorzy

Partnerzy

 

 

Materiały przygotowane na podstawie informacji z oficjalnej strony rajdu http://cieszyn.rsmsl.pl/

red. Robert Durczok