Malownicze Gorzyce już za nami. Część 1

18 i 19 sierpnia Gmina Gorzyce gościła na swoim terenie Rajdowy Puchar Śląska El-Instal który zorganizował rajd pod nazwą Rajd o Puchar Wójta Gminy Gorzyce. Rajd ten był czwartą edycją całego pucharu i był jednym z trudniejszych w tym cyklu. Chociaż zdania będą podzielone to porównać by go można do rajdu w okolicach Żywca czyli o Łodygowicki RallySprint.

Jak wszystkim wiadomo zawsze jest tak że nawet gdy rajd w 99% będzie rajdem udanym to i tak ten gorszy mały 1% będzie zapamiętany organizatorom. No cóż wygląda na to że poprowadzenie trasy rajdu po odcinkach mieszanych czyli asfaltowo-szutrowych nie było najlepszym pomysłem. Jak wiadomo organizatorzy pucharu przez ostatnie lata z rajdu na rajd podnosili poziom zawodów i zawsze zyskiwali uznanie zawodników nie tylko za oprawę rajdu ale głównie za trasy które przygotowali.

Trasy stawały się coraz trudniejsze i szybsze oraz zyskiwały na swojej długości. Taki rozwój pucharu przyzwyczaił nas wszystkich do pewnego poziomu tego pucharu a co za tym idzie do większych oczekiwań wobec organizatorów. Ciężko więc się dziwić że po rajdzie w Gorzycach można odnieść wrażenie że nie wszyscy są do końca zadowoleni z wprowadzenia do trasy odcinków mieszanych. Szuter chociaż przed rajdem wydawał się całkiem solidnym podłożem okazał się mordercą  wielu rajdówek. Dlaczego więc tak doświadczeni organizatorzy popełnili ten mały błąd ? Popatrzmy na to teraz  od strony organizatorów.  Chcieli zorganizować rajd na wyznaczonym terenie, musieli to zrobić w obrębie terenu gminy. Powierzchnia więc jest w pewien sposób ograniczona. I teraz na tym ograniczonym terenie musimy poprowadzić dwa odpowiednio długie odcinki, piszę odpowiednio długie bo jak przystało na ten puchar to nie wypadało by odcinki miały po 2,5 km.

W tym pucharze już dawno 4km odcinka stały się standardem, i wszyscy już do tego zdążyli się przyzwyczaić. Pierwszy plan trasy rajdu nie przewidywał odcinków mieszanych a jedynie czysto asfaltowe. Problemem było jednak to że spora część odcinków przebiegała wśród gęsto zabudowanej części gminy. Taki projekt długo był rozpatrywany w Urzędzie Gminy Gorzyce i ostatecznie władze zasugerowały zmianę trasy rajdu w taki sposób by ograniczyć jej przebieg przez gęsto zabudowany teren. Po kilkunastu dniach powstał nowy plan który został zaakceptowany w urzędzie i pozostał już tym co mogliśmy zobaczyć na rajdzie.  Plan został również zatwierdzony przez wszystkie inne urzędy i Policję a tym samym został uznany za bezpieczny jak na rajdowe realia.

Należy też wspomnieć że planowanie trasy rajdu to nie tylko by trasa była ciekawa dla zawodników. Planowanie takiej trasy musi też uwzględnić wiele czynników związanych z bezpieczeństwem wszystkich, trzeba brać pod uwagę chociażby to czy pogotowie i straż będą miały możliwość szybkiego dotarcia do zawodnika w każdym punkcie trasy. Ważnym jest to by trasa posiadała tzw. drogi alternatywne czy ucieczkowe oraz bezpieczne miejsca dla kibiców i osób zabezpieczenia.

To zaledwie kilka punktów które organizator musi brać pod uwagę podczas planowania trasy rajdu.  Pomimo włączenia w trasę rajdu odcinka o nawierzchni szutrowej trasa wydawała się bardzo atrakcyjna i ciekawa pod względem sportowym. Na etapie planowania trasy rajdu moim skromnym zdaniem organizator popełnił jednej mały błąd. Na czym polegał ów błąd ? Podczas planowania trasy organizator nie przewidział że do rajdu zgłosi się niespotykana jak dotąd liczba samochodów czteronapędowych . Jak wiadomo takie potwory nie mają litości do tego typu nawierzchni i potrafią nieźle zmiękczyć to co wydawało się twardym kamienistym podłożem.

 

Klasa K1

1   Sanecznik / Sanecznik

Suzuki Swift

Hus / Hus
Honda Civic 

Bieniek / Musz
Nissan Almera

Klasa K2

Stebel / Baron
Honda Civic 1,6

Plinta / Jawor
Honda Civic  Ek4

Andrzejewski / Baryłowicz
Citroen Saxo

Klasa K3

1  Watras / Kluczewski
Renault Clio 

2  Mendrek / Kałuża
Honda Civic 

3  Szturc / Cymorek
Peugeot 206 

Klasa K4

1  Jurkun / Borawski
Mitsubishi Lancer Evo 

2  Lassak / Koniarz
Mitsubishi Lancer 

3  Kaczmarek / Grochocka
Subau Impreza  

Klasa K5

1  Telega / Wlach
Fiat 126p 

2  Gabzdyl / Gabzdyl
Fiat 126p 

3  Niewiadomski / Iwanek
Fiat 126p 

Klasa K6

1  Stefanik / Jaźwa
Fiat Sc 

2  Skupień / Smusz
Fiat Sc 

3  Henkel / Marczyk
Fiat Cc 

Klasa K7

1  Rączka / Kołotyło
Bmw E36 

2  Sikora / Orlik
Bmw E36 

3  Sikora / Tytko
Bmw E36 Compact 

 

Myślę że rajd w Gminie Gorzyce to jeden z najciekawszych rajdów, a najlepiej oddają to chyba piękne zdjęcia wykonane przez  FotoDianaM     RALLYSHOT   Godzik Rally Foto