rajdowka.pl

Kormoran, czyli Rajd Tysiąca Jezior

W roku 2018 działacze i członkowie Olsztyńskiego Klubu Rajdowego świętowali pół wieku od startu pierwszego rajdu na mazurskiej ziemi, chociaż z uwagi na kilka lat bez rajdowych zmagań w Olsztynie i okolicach wydarzenie to zostało uczczone 42. edycją Rajdu Kormoran.

Podstawowe informacje

Rajd Kormoran (wcześniej: Rajd Tysiąca (Jeden) Jezior, Rajd Mazurski) rozgrywany jest od roku 1968 z przerwami w latach 1978-1982, 1991-1993, 2005-2008, 2010 na terenie obecnego województwa warmińsko-mazurskiego, najczęściej w Olsztynie. Jest najstarszymi obok Rajdu Polski zmaganiami rajdowymi w Polsce, ponadto pierwszym i przez wiele lat jedynym rajdem w kraju przeprowadzanym na nawierzchni szutrowej. Do 2004 roku włącznie był nieprzerwanie w każdym roku rozgrywania rundą Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. W sezonie 2009 po raz pierwszy stanowił rundę Rajdowego Pucharu Polski.

Początki i tysiąc (jeden jezior)

Po raz pierwszy silniki rajdowych aut zaryczały w Olsztynie w 19 kwietnia 1968 roku, rozpoczynając trzydniowe zmagania pod nazwą Rajd Tysiąca Jezior. Pomysłodawcą imprezy był Włodzimierz Śniady, działacz sportów motorowych i jeden z inicjatorów Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski, który pełnił także rolę komandora (dyrektora) rajdu w latach 1971-1974, 1976-1984, 1990-2002. Automobilklub Warmińsko-Mazurski we współpracy z „Gazetą Olsztyńską” zaprosił na szutrową trasę najlepszych polskich kierowców, na czele z Sobiesławem Zasadą. Ten zresztą wspólnie z pilotem Franciszkiem Postawką został zwycięzcą pierwszej edycji imprezy za kierownicą Porsche 911 S. Rajd startował w Olsztynie, a metę wyznaczono w Starych Jabłonkach.
W kolejnym roku doszło do kosmetycznej zmiany w nazwie Rajdu, którą zmieniono na Rajd Tysiąca Jeden Jezior. Było to pokłosie planów organizatorów, którzy pragnęli zgłosić zmagania do Międzynarodowego Związku Samochodowego (FIA – Fédération Internationale de l'Automobile) i nadać im wymiar ponadnarodowy. W kalendarzu nie mogło być dwóch rajdów o tej samej nazwie, a człon „Tysiąc Jezior” zajął już Rajd Finlandii (więcej na ten temat można znaleźć w notce prasowej z okazji dziesiątej edycji rajdu). Ostatecznie rajd nie został zgłoszony do FIA, a nazwa nie przyjęła się i wkrótce z niej zrezygnowano. Pierwsze zmagania o statusie międzynarodowym odbyły się w Olsztynie w 1971 roku już pod nazwą Rajdu Mazurskiego. Wygrała je załoga Włodzimierz Markowski – Jacek Stawiński w Porsche 912. I ta nazwa jednak nie przetrwała długo.

Debiuty Kormorana

Nazwa „Rajd Kormoran” po raz pierwszy pojawiła się w roku 1972. Automobilklub Warmińsko-Mazurski zorganizował go w formie zlotu gwiaździstego ze startem w Warszawie, Gdańsku, Białymstoku i Olsztynie. Kierowcy spotykali się na rozstrzygnięcia w Mikołajkach. Pierwszymi zwycięzcami w tej formule był duet kierowcy Krzysztofa Komornickiego (triumfatora mazurskiego rajdu także w latach 1969-1970) i pilota Błażeja Krupy we fiacie 125p 1500. Trzy lata później Krupa wygrał Kormorana także jako pilot.
Kolejnym „debiutem” był powrót rajdu w 1983 roku, po kilkuletniej nieobecności, już w formule zmagań na nieutwardzonych drogach i leśnych trasach. W pierwszej połowie lat osiemdziesiątych w Kormoranie zadebiutował olsztynianin Marian Bublewicz, który później stał się ikoną nie tylko tego rajdu, ale polskiego motorsportu ogółem. Jego następcą został także gorący orędownik Rajdu Kormoran, Krzysztof Hołowczyc.
Kormoran utrzymał się w kalendarzu Mistrzostw Polski do sezonu 2004. Jego reaktywacja nastąpiła w sezonie 2007.

Triumfatorzy i rekordziści

Krzysztof HołowczycKrzysztof Hołowczyc
Źródło: commons.wikimedia.org. Autor: Marek Starzyński
W ponad półwiekowej historii Rajdu Kormoran zdecydowaną większość zwycięzców stanowili Polacy. Wyjątkiem był sukces włoskiego kierowcy Leilo Lattariego, triumfatora z roku 1974 (pilotowanego przez Marka Szramowskiego). Na najwyższym stopniu podium dwukrotnie plasowali się także belgijscy piloci: w roku 1999 Jean-Marc Fortin u boku Krzysztofa Hołowczyca, a trzy lata później Erwin Mombaerts z Leszkiem Kuzajem za kierownicą.


Marian BublewiczMarian Bublewicz
Źródło: commons.wikimedia.org
W czasie gdy Rajd Kormoran był rundą Mistrzostw Polski, najwięcej sukcesów osiągnął Marian Bublewicz. Kierowca wykazywał się najlepszym czasem w 1984 roku, a potem nieprzerwanie od roku 1986 do 1990. Być może ta zwycięska passa potrwałaby dłużej, gdyby Kormoran nie zniknął na trzy lata z rajdowego kalendarza. Po śmierci Bublewicza w 1993 przez trzy kolejne sezony mazurskie zmagania były jego memoriałem. W 2004 roku osiągnięcie legendarnego kierowcy pod względem liczby triumfów wyrównał Krzysztof Hołowczyc, choć nie może się on pochwalić podobną serią zwycięstw. Hołowczyc dzierży za to inne rekordy: w liczbie podiów, startów, wygranych odcinków specjalnych oraz pozycji lidera. Aktualne statystyki Rajdu Kormoran można na bieżąco sprawdzać pod adresem: https://www.ewrc-results.com/events/269-rajd-kormoran/.
Odkąd Rajd Kormoran zniknął z kalendarza Mistrzostw Polski, jego dominatorem został Zbigniew Staniszewski, zwyciężając m.in. nieprzerwanie w latach 2013-2019.