rajdowka.pl

Najważniejszy ze wszystkich: Rajd Polski

Rajd Polski jest najstarszą imprezą rajdową w naszym kraju, datowaną już na lata tuż po odzyskaniu niepodległości po pierwszej wojnie światowej. Zmienia bazy i przebieg, ale jedno pozostaje stałe: wygrana w Rajdzie Polski to prestiż nie tylko dla rodzimych kierowców.

Podstawowe informacje

Rajd Polski jest jedynym spośród kluczowych rajdów w Polsce, o którym należy powiedzieć, iż nie ma stałej bazy. W swojej historii odbywał się między innymi w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, a w XXI wieku przede wszystkim w mazurskiej miejscowości Mikołajki. Również okres jego przeprowadzania jest zmienny, uzależniony od kalendarza nie tylko Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski, lecz także imprez rangi europejskiej i światowej. Zazwyczaj odbywa się między czerwcem a wrześniem, choć w bogatej historii można znaleźć wyjątki i od tej reguły. Standardem jest nawierzchnia szutrowa, chociaż i to przez lata nie było regułą niezmienną, na nawierzchni asfaltowej odbywały się bowiem edycje z bazą w Kłodzku. Niemal od początku cyklu Mistrzostw Polski Rajd Polski jest jego rundą. To także rokroczny etap Mistrzostw Europy lub Mistrzostw Świata

Trudne początki

Rajd Polski 1930Rajd Polski 1930
Źródło: commons.wikimedia.org. Autor: A. Sitkowski
Rajd Polski to druga pod względem stażu tego typu impreza na świecie. Starszy jest tylko organizowany w Monako Rajd Monte Carlo, którego pierwsza edycja odbyła się w 1911 roku. Z kolei pierwszy Rajd Polski został zorganizowany raptem dekadę później, w 1921 roku, na trasie z Warszawy do Białowieży. Wzięło w nim udział zaledwie sześciu uczestników, spośród których najlepszy okazał się Tadeusz Heyne, kierowca samochodu marki Dodge.
Już w pierwszych latach organizacji rajdu w jego szeregach stawali zawodnicy zagraniczni. Nie dziwi więc zwycięstwo odniesione w drugiej edycji imprezy przez Austriaka, Hansa Lorenza, czy fakt, iż w 1923 roku najwyższy stopień podium podzielili ex aequo Polak Henryk Liefeld oraz Czech Jan Siroucek.
Chociaż trasa wydłużała się co roku, a liczba uczestników stopniowo zwiększała, nie znaczyło to, że początki Rajdu Polski obeszły się bez niepokojów. W 1926 imprezę odwołano z powodu kryzysu gospodarczego. Podobny los spotkał edycje 1931-1936. W 1939 roku udało się zorganizować Rajd Polski na krótko przed wybuchem drugiej wojny światowej.
Po wojnie również nie czekała na rajd łatwa egzystencja. Wprawdzie dwie edycje, 1947-1948, objął patronatem prezydent Bolesław Bierut, ale niechętny stosunek władz do sportu samochodowego sprawił, że Rajd zniknął z kalendarza na kolejne lata. Powrócił dopiero w 1954, na rok przed utworzeniem Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.

Mistrzowskie zmagania

Rajd Polski 2018Rajd Polski 2018
Źródło: commons.wikimedia.org. Autor: Makary
W 1955 roku 16. Ogólnopolski Raid Samochodowy stał się drugą rundą Mistrzostw Polski. W roku 1960 z kolei jubileuszowa, dwudziesta edycja Rajdu Polski stała się etapem Rajdowych Mistrzostw Europy. Ówcześnie był to najważniejszy cykl imprez rajdowych na świecie (Mistrzostwa Świata zaczęto organizować dopiero w latach siedemdziesiątych). Pierwszy Rajd Polski będący rundą europejskiego czempionatu wygrał Niemiec Walter Schock, który w tym samym sezonie sięgnął po tytuł mistrzowski. Pierwszym zwycięstwem polskiego kierowcy w Rajdzie Polski o nowej randze był triumf Sobiesława Zasady w 1964 roku. Zasada pozostaje zresztą zawodnikiem z największą liczbą zwycięstw w Rajdzie Polski na koncie: wygrywał także w latach 1967, 1969, 1971. W sezonach 1967 i 1971 triumf w tej imprezie przekładał się na końcowe zwycięstwo Polaka w klasyfikacji mistrzostw (przy czym w 1967 było to zwycięstwo w kategorii samochodów seryjnych nietuningowanych, a w 1971 w klasyfikacji generalnej).
Od końca lat pięćdziesiątych bazą rajdu przestała być Warszawa. Zmagania przeniesiono najpierw do Olsztyna, potem do Krakowa, wreszcie do Wrocławia. Jedna z krakowskich edycji, w 1973 roku, stała się imprezą rangi etapu nowo utworzonych Mistrzostw Świata. Na szutrowej trasie najlepsza okazała się niemiecka załoga Achim Warmbold / Jean Todt. Zorganizowana przez Automobilklub Krakowski impreza okazała się jednak porażką pod względem technicznym. Zbyt trudne trasy pokonały większość kierowców i spośród sześćdziesięciu pięciu załóg, które stanęły na starcie, zmagania ukończyły zaledwie trzy. Rajd Polski na długi czas wypadł z kalendarza Rajdowych Mistrzostw Świata. Wrócił do niego już jako zawody w Mikołajkach w roku 2009. Kilka sezonów wystarczyło jednak, by FIA odebrała zawodom ten status z uwagi na problemy z bezpieczeństwem na trasie. Mimo narzekań władz światowych Rajd Polski w perspektywie okazał się jednym z tych, które nie obfitowały w wypadki. Jedyną tragedią w jego blisko stuletniej historii była śmierć bułgarskiego kierowcy, Borisa Radiczkowa, w 1977 roku. Niewiele rund zostało też odwołanych. Jedną z nich była edycja 2020, przeniesiona na rok 2021 i stulecie imprezy ze względu na pandemię koronawirusa (o czym więcej można przeczytać na stronie rajdu).