rajdowka.pl

Rajd Wisły, czyli jazda na Śląsku

Rajd Wisły należy do najstarszych polskich imprez rajdowych. Liczone dziś do numeracji imprezy rozpoczęły się już w pierwszej powojennej dekadzie. I chociaż zmagania te na jakiś czas znikły z tytułowej bazy, koniec końców wróciły do korzeni.

Podstawowe informacje

Rajd Wisły, zwany też Rajdem Śląskim (pod taką nazwą odbył się np. w 2003 roku), to tradycyjna pozycja w jesiennej części polskiego rajdowego kalendarza. Odbywa się od roku 1951, najczęściej na przełomie września i października, na asfaltowych drogach na Śląsku. Organizowana przez Automobilklub Śląski impreza cieszy się wielką popularnością wśród kierowców, a jej renoma sprawiła, że w latach 1998-2000 Rajd Wisły był także eliminacją Mistrzostw Europy.

Historia

Rajd WisłyRajd Wisły 2013
Źródło: commons.wikimedia.org. Autor: Bartek Papierski
Pierwsza edycja imprezy nazwanej później Rajdem Wisły odbyła się już w rok po utworzeniu Polskiego Związku Motorowego, pod nazwą 1. Ogólnopolska Jazda Orientacyjno-Konkursowa. Trwała jeden dzień – 30 września 1951 – i rozgrywana była w kilku kategoriach, toteż zabrakło generalnej klasyfikacji. Wśród zwycięzców znalazły się takie nazwiska, jak Stanisław Czerniak, Longin Bielak czy Aleksander Sobański.
W podobnej formule organizowano rajd w kolejnych sezonach, ze zmianami nazwy wskazującymi na typ zmagań (np. „górska jazda orientacyjno-patrolowa” lub „górski rajd samochodowy”). Na liście zwycięzców najczęściej przewijało się nazwisko Bielaka; oprócz niego kilkukrotnie triumfowali także tacy kierowcy, jak Antoni Weiner czy Sobiesław Zasada.
W roku 1955, gdy Polski Związek Motorowy zdecydował o organizacji pierwszych w historii Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski, rajd w Wiśle stał się jednym z pewnych punktów terminarza. Wszystkie jego edycje, które się odbyły, należały do mistrzowskiego cyklu. W 1960 roku natomiast, na kilka lat przed tym, jak powstała klasyfikacja generalna w samych Mistrzostwach Polski, doszło do stworzenia takowej w Rajdzie Wisły (ówcześnie nazywanym „Raidem w Wiśle”). Pierwszym triumfatorem całościowej klasyfikacji zmagań był Mieczysław Sochacki za kierownicą warszawy. W latach 1963-1964 organizatorzy powrócili do wyników wyłącznie w ramach klas, jednak począwszy od sezonu 1965 klasyfikacja generalna stała się obowiązkowym punktem rezultatów Rajdu Wisły.
Na przestrzeni ponad pięćdziesięcioletniej historii rajdu był on kilkukrotnie anulowany. Po raz pierwszy nie odbył się w roku 1976. Pięć lat później został odwołany wraz z większością rund Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski z powodu panującej w kraju sytuacji: stanu wojennego i kryzysu gospodarczego (w tym paliwowego). Kolejne trudne lata przyszły już w XXI wieku, kiedy w 2004 i 2009 brakło pieniędzy na organizację Rajdu. Również w tym czasie miasto Wisła traciło prawo bycia bazą rajdu: odbywał się on między innymi w Katowicach czy Jastrzębiu Zdrój. W 2006 roku przywrócenie rajdu na pierwotną bazę i pozyskanie sponsorów postawiła sobie za cel nowa dyrektor imprezy, Marcjanna Grenda, pierwsza kobieta w roli dyrektora w historii polskich rajdów.
W bogatych dziejach Rajdu Wisły nie brakło, niestety, i tragicznych zdarzeń. W 1984 roku doszło do fatalnego w skutkach wypadku, kiedy to na siedemnastym odcinku specjalnym załoga Jan Wojciechowski / Wojciech Augustowski wypadła z trasy i uderzyła w drzewo. Kierowca zginął na miejscu, pilot zaś zmarł w wyniku obrażeń wielonarządowych już w drodze do szpitala. W 2000 roku natomiast jeden z samochodów wypadł z trasy i wjechał w kibiców. Kilkanaście osób zostało rannych, jedna z nich zmarła w szpitalu.

Rekordy

Rajd Wisły 2013Rajd Wisły 2013
Źródło: commons.wikimedia.org. Autor: Bartek Papierski
Rekordzistami wśród triumfatorów Rajdu Wisły są bez wątpienia Sobiesław Zasada i Marian Bublewicz, zwyciężający odpowiednio siedem i sześć razy. Zasada wygrywał nieprzerwanie w latach 1965-1969, zawsze w duecie z pilotującą go żoną, Ewą, zmieniając jedynie samochody. Serią Bublewicza był natomiast hat-trick zwycięstw odniesionych w latach 1989-1991 wspólnie z Ryszardem Żyszkowskim najpierw w mazdzie, a w ostatnim sezonie serii w fordzie sierra. Spośród zwycięzców największą liczbą występów w imprezie może się pochwalić Robert Herba. Kierowca i kaskader stawał na starcie Rajdu Wisły aż szesnastokrotnie, a wygrywał w latach 1992-1993 oraz 1996.